Undervisningsforløb
Udarbejdet ud fra Hiim&Hippes relationsmodel
Læringsforudsætninger
Dette forløb retter sig imod elever i 5. klasse. Eftersom vi ikke har mødt klassen vi skal undervise endnu, kender vi ikke til deres læringsforudsætninger.
Forløbet går ud på, at eleverne skal lave et bogudstillingsmøbel.
Vi forestiller os, at det kunne være optimalt, at skabe et tværfagligt forløb, hvor
eleverne har analyseret og arbejdet med den bog, der netop er udgangspunktet for opgaven. Eleverne skal gøre brug af deres forestillingsevne, der gør dem i stand til at tænke, designe og udforme et objekt på baggrund af en tekst, eventuelle billeder og en analyse af bogen. Denne evne skal derfor være aktiveret for at imødekomme målene.
Rammefaktorer
Eleverne skal i grupper fremstille en bogholder i træ som fundament for bogudstillingsmøblet. Vi har valgt at save træet ud i tilpassede stykker på forhånd, så eleverne skal nøjes med at samle bogholderen. Her har vi taget højde for, at eleverne kun skal bruge håndholdt værktøj som hammer og skruemaskine jf. branchevejledningen Når klokken ringer (Jensen, 2001). For at klæde eleverne på til at udføre deres designs, laver vi forskellige workshops inden for tekstil, papir og træ, alt sammen planlagt ud fra hvilke materialer og ressourcer, der stilles til rådighed fra skolens side. I forbindelse med udarbejdelse af eventuelle træfigurer, kan eleverne få brug for at arbejde med dekupørsav, som må bruges fra 5. klassetrin.
Forløbet tager afsæt i den digitale platform Padlet, hvor både gruppernes opgaveformulering, instruktionsvideoer og dokumentation af processen samles. Dette kræver adgang til Padlet enten via Ipad, computer eller mobiltelefoner.
På skolen ligger sløjd- og håndarbejdslokalerne adskilt, hvilket kan være udfordrende ift. at hjælpe og holde opsyn. Vi har derfor tænkt os, i nogle situationer, at drage nytte af, at vi kan være tre undervisere på én gang.
Mål
Eleverne skal i grupper fremstille et bogudstillingsmøbel, som repræsenterer og fortolker en bog. Forløbet er et tværfagligt forløb mellem Håndværk og Design og Dansk. De skal derfor designe bogudstillingsmøblet på baggrund af en analyse af den valgte bog. Ved forløbets afslutning fremlægger grupperne deres fortolkning af bogen udtrykt gennem bogudstillingsmøblet. Inspireret af Forenklede fælles mål for Håndværk og design har vi udarbejdet følgende læringsmål, som knytter sig til forløbet:
Færdighedsmål
- Eleven kan anvende værktøjerne/maskinerne dekupørsav, fukssvans, boremaskine, hammer, nål samt anvende relevante materialer til et bestemt formål og kombinere forskellige materialer til et færdigt produktudtryk.
- Eleven kan aflæse og arbejde efter en videoinstruktion.
- Eleven kan formulere og skitsere enkle og egne idéer.
- Eleven kan afprøve materialer, teknikker og værktøjer stillet til rådighed i projektet.
- Eleven kan fremstille deres eget bogudstillingsmøbel og præsentere det i et oplæg for resten af klassen.
Vidensmål
- Eleven har viden omkring værktøjerne/maskinerne dekupørsav, fukssvans, boremaskine, hammer, nål og deres funktion i det givne arbejde. Samtidig skal eleven tilegne sig viden omkring materialerne træ, papir, stof og tråd og en kombination af disse.
- Eleven forstår at aflæse en videoinstruktion.
- Eleven har viden omkring sikkerhedsforanstaltningerne i et værksted og i arbejdet med ovennævnte værktøjer og maskiner.
- Eleven har viden om skitsers formål og struktur samt en forståelse om formålet om afprøvninger.
Indhold
Det faglige fokus i denne opgave ligger i designprocessen. Eleverne skal gennem bogudstillingsmøblet udtrykke deres fortolkning af den valgte bog. For at give eleverne grobund for deres designproces vil vi præsentere dem for nogle forskellige materialer og teknikker, hvilket de kan bruge, så vidt det passer ind i deres arbejde med bogmøblet. Dette være sig bl.a. origami og fold i papir, udskæring med dekupørsaven og tekstil/garnværksted/tryk . Grundskitsen for møblet vil være ens for alle. Eleverne skal selv bygge deres grundskitse i træ og med søm og skruer. Dette skal de ud fra en instruktionsvideo, vi som lærere har udarbejdet til formålet. Ud fra denne grundskitse kan eleverne således dekorere og bygge udad i det omfang, deres fantasi tillader dem. De kan arbejde i hårde eller bløde materialer, når de skal designe og udforme deres bogudstillingsmøbel.
Arbejdsformer
Eleverne skal arbejde i grupper, når de skal skabe deres bogudstillingsmøbel. Forløbet består af to processer; for eleverne at udforske den verden, de lever i samt at udtrykke sig gennem et færdigudviklet produkt. I dette forløb zoomer vi ind på den kreative proces, hvilken eleverne nødvendigvis skal igennem, for at komme frem til deres færdige produkter. Metodisk tager vi udgangspunkt i Frans Ørsteds syvfasede grundmodel for igangsættelse af æstetiske læreprocesser (Ørsted, 2006):
- Impuls: I den første fase ‘Impuls’ er hovedformålet, at eleverne får skabt nogle indtryk (og motivation til at udtrykke sig). Vi begynder på biblioteket, som er den overordnede ramme og det fælles tematiske fokus. Bibliotekaren fortæller en historie og med hele biblioteket som scene, skal eleverne få nogle indtryk, en sansemæssig oplevelse, som inspirerer dem til at udtrykke sig.
- Optakt: Som en del af optakten går eleverne individuelt rundt på et lille feltarbejde for at undersøge hvordan biblioteket er indrettet. Hvordan er bøgerne udstillet og fremmer denne udstilling den enkelte bogs indhold og udtryk? Hvordan kunne man alternativt vælge at udstille en bog? Eleverne vælger nu gruppevis en bog.
- Eksperiment: Eleverne skal nu hver især tegne foreløbige skitser og ud på workshops, hvor de kan afprøve teknikker og eventuelle idéer i forskellige materialer. De skal begynde med at lave skitser, tegninger og prøver ud fra overvejelser omkring, hvad der er særligt for netop denne bog.
- Udveksling: Eleverne udveksler deres skitser og idéer med hinanden, internt i gruppen. I grupper skal eleverne bygge møblets grundform, ud fra hvilken de kan bygge videre på og udsmykke, så den får det ønskede udtryk. De skal i deres kreative proces bruge hinanden og herfra drage inspiration. Til idégenereringen og designprocessen skal der afsættes god tid.
- Fordybelse: Produkterne skabes. Eleverne skal i processen gøre brug af de ressourcer og kompetencer, de hver især besidder og lade disse komme til udtryk i det færdige produkt. Eleverne skal tage en masse valg under processen og nogle af udfordringerne kan ligge i at bruge én idé frem for en anden.
- Præsentation: Bogudstillingsmøblerne udstilles på biblioteket (enten skolens eller byens lokale). Det eksterne publikum er skolens øvrige elever og lærere og skal inspirere disse til at læse den udstillede bog. Desuden holder vi en fernisering hvor forældre, presse og andre interesserede er inviterede.
- Evaluering: Summativt lægges der op til, at eleverne gennem en kort fremlæggelse på holdet udtrykker sig om deres proces og produkt. Hvad var den oprindelige tanke med produktet, og hvordan har denne udviklet sig gennem processen? Hvilke modstande og forhindringer har gruppen mødt undervejs og hvordan er disse blevet løst?
Vurdering
Formativ evaluering: Eleverne skal dokumentere deres design- og arbejdsproces via Padlet. Derudover vil vi løbende observere eleverne med udgangspunkt i Lene Tanggaards kreativitetsmodel og sætte de tre elementer i fokus for den lærerfaglige samtale, der sideløbende er til stede.
Summativ evaluering: Forløbet skal ende ud i en bogudstilling på skolen eller det lokale bibliotek, hvor eleverne fremlægger produktet og deres refleksioner for processen.
Digitalt undervisningsmateriale: Instruktionsvideo til bogholder
Ingen kommentarer:
Send en kommentar